19 червня 2025 року в Міжнародному науково-технічному університеті імені академіка Юрія Бугая відбулося засідання науково-методичного семінару на тему «Інноваційні педагогічні технології у вищій та фаховій передвищій освіті». Подія зібрала викладачів, адміністративний персонал і запрошених гостей, зацікавлених у трансформації освіти в умовах стрімкого розвитку штучного інтелекту.
Цього разу центральним елементом семінару стала презентація можливостей, які відкриває міжнародний проєкт ARISA – Artificial Intelligence Skills Alliance. З доповіддю виступила Олександра Вітько, кандидатка технічних наук, доцентка кафедри штучного інтелекту Харківського національного університету радіоелектроніки (ХНУРЕ).
Проєкт ARISA: шлях до актуальних знань і навичок у сфері ШІ
Проєкт ARISA, який фінансується Європейським Союзом у межах програми Erasmus+ та координується організацією DIGITALEUROPE, має на меті поширення сучасних знань у галузі штучного інтелекту в Європі, зокрема і в Україні.
У межах проєкту розроблено та впроваджується 15 мікрокваліфікаційних програм для перепідготовки та підвищення кваліфікації фахівців з ШІ, бізнес-лідерів, освітян, а також осіб, які ухвалюють рішення у сфері цифрових трансформацій.
Особлива увага в ARISA приділяється двом трекам підготовки:
- для фахівців зі штучного інтелекту (аналітики даних, ML-інженери, NLP-фахівці);
- для перекваліфікації фахівців з інших галузей, які працюють на перетині ШІ, управління, політики та освіти.
Мікрокваліфікаційні програми як елемент освіти впродовж життя
Мікрокваліфікації, як зазначалося під час науково-методичного семінару, — це не лише сучасна тенденція, а й потужний інструмент адаптації до викликів ринку праці. Вони пропонують гнучкі шляхи набуття компетентностей відповідно до індивідуальних та професійних потреб. Це – внесок у реалізацію Цілей сталого розвитку ООН, зокрема:
- ЦСР 4 — Якісна освіта,
- ЦСР 8 — Гідна праця та економічне зростання,
- ЦСР 9 — Індустріалізація, інновації та інфраструктура.
Використання ШІ в освітньому процесі
Окрему увагу було приділено викликам і можливостям, які надає ШІ для викладання, наукової роботи та персоналізації навчального контенту. Учасники обговорили рекомендації МОН та Мінцифри щодо інтеграції ШІ в закладах вищої освіти, а також ознайомилися з прикладними інструментами — від Grammarly до Perplexity AI, Canva, Read AI та Clipchamp.
У підсумку
Штучний інтелект стрімко змінює освітній ландшафт, стаючи не лише технологічним інструментом, а й каталізатором трансформацій у навчальному та науковому процесах. Участь у цьому науково-методичному семінарі засвідчила важливість системної підготовки до цих змін і необхідність своєчасної адаптації до запитів майбутнього.
Залучення до міжнародних освітніх ініціатив відкриває для МНТУ нові горизонти. Це — можливість впроваджувати передові європейські практики, посилювати цифрову компетентність академічної спільноти, а також формувати партнерські зв’язки з провідними освітніми та індустріальними структурами. Це забезпечує не лише інтеграцію в європейський простір, а й реальний інструмент для реалізації принципу “освіти впродовж життя” — через впровадження мікрокваліфікацій, які відповідають запитам ринку, потребам особистості та цілям сталого розвитку.
МНТУ не просто спостерігає за світовими трендами, а активно формує їх на українському освітньому ґрунті — відповідально, системно та комплексно.