«Метавсесвіт тут, і він не лише змінює те, як ми бачимо світ, але й те, як ми беремо в ньому участь – від заводського цеху до кімнати для зустрічей».
Сатья Наделла, Microsoft
Сьогодні такі поняття, як метавсесвіт чи кіберпростір все більше інтегруються у різні сфери життя країн. Завдяки своїй унікальній пропозиції та досить широкому спектру можливого використання метавсесвіт може стати вагомим рушієм до цікавих та корисних змін. Проте що таке цей самий метавсесвіт?
Метавсесвіт: поняття та ідея
В загальному розумінні, метавсесвіт – це спеціальний віртуальний (дуже часто – колективний) світ, що перебуває поза реальним фізичним простором. Він поєднує у собі аспекти фізичної та віртуальної реальності.
Одна з головних характерних рис метавсевіту – використання імерсивності, тобто таких технологій, що створюють враження повного або частково занурення у віртуальний світ. Також відомі під назвою технологій розширеної реальності. Це, зокрема, віртуальна/доповнена реальність та відео 360°. Саме ці імерсивні технології забезпечують ефект повної або часткової присутності в альтернативному просторі метавсесвіту і тим самим змінюють призначений для користувача досвід в абсолютно різних сферах.
В багатьох планах ідея використання метавсесвіту знаходиться ще на досить ранньому етапі обґрунтування. Вона і досі має проблеми, котрі потребують вирішення, наприклад, параметри безпеки, конфіденційності, регулювання та доступності. Проте саме завдяки тим перевагам, котрі в перспективі може дати метавсесвіт, все більше країн зосереджують увагу на розвиток своєї діяльності у сфері кіберпростору та віртуальної реальності.
Вони підтримують метавсесвіт
Стосовно активної підтримки одразу варто виокремити такі країни:
- США:
Ідея Metaverse виникла саме в США. Сьогодні існує багато компаній, які розробляють паралельні технології, такі як AR та VR. Окрім цього метавсесвіти в США широко використовуються у різних сферах: від ігрового кластеру до дистанційного та інтерактивного навчання чи віртуальних екскурсій.
- Південна Корея:
Вже тривалий час суспільство Південної Кореї планує перейти повністю до формату цифрового суспільства. Лише на цей рік фінансування сфери кіберпростору становитиме понад 170 мільйонів доларів. Це сприятиме перенесенню суспільних аспектів у віртуальний світ, а також заохотить зростання робочих місць і бізнесу, пов’язаних із Metaverse. Додатково уряд Південної Кореї сподівається, що це може зацікавити молодих спеціалістів продовжувати освіту у такому профільному напрямку. Кінцева мета Сеулу (столиці Південної Кореї) – до 2026 року мати віртуальну екосистему для всіх послуг, включаючи культуру, економіку, освіту та туризм.
- Японія:
Окрім того, що Японія активно використовує метавсесвіт для навчання програмування і розробок відеоігор, вона ще й слідкує за головними тенденціями сфери кіберпростору та постійно прагне нових застосувань. З минулого року уряд країни прискорив інвестиції в незамінні токени та метавсесвіт, активно займається просуванням Web 3.0. Усі ці пункти стали основою для цифрової трансформації Японії.
- Китай:
У Китаї ідея метавсесвіту активно піднімалася в Інтернеті та ЗМІ загалом. Тут вже працюють декілька основних компаній, що засновують свою діяльність саме на ідеї використання метавсесвіту. І крім освітньо-наукової сфери, можемо бачити застосування віртуальних світів у архітектурному планування, інженерії та інших сферах життя суспільства.
Популярні та корисні напрями використання метавсесвіту
Завдяки своїй особливій концепції визначення, методів функціонування та головній ідеї загалом метавсесвіт може використовуватись у абсолютно різноманітних сферах нашого життя. Основна умова – правильна інтеграція.
Вже зараз можна побачити цікаве застосування метавсесвіту в таких сферах життя:
- Навчання;
Освітній і навчальний потенціал Metaverse є таким же перспективним, як і інші його програмні напрями. VR у поєднанні з ефектами Metaverse вивели процес навчання на якісно новий рівень. Тепер студенти можуть дивитися експерименти в прямому ефірі з більш інтенсивними та якісними ресурсами знань.
- Надання послуг клієнтам;
Варто лиш згадати про те, як найбільший японський банк MUFG планує надавати фінансові послуги через метавсесвіт у 2023 році. Всередині метавсесвіту компанія запропонує клієнтам майже повний перелік своїх фінансових послуг.
Інший приклад – японська адміністраторка Танака Мако, чий «офіс» знаходиться у японському відгалуженні мультирегіонального віртуального світу, створеного американською компанією. Основна задача Танаки – спілкування з клієнтами через аватар. Таке місто є повноцінним міським центром з офісними будівлями, торговими центрами і парком. Магазини та ресторани належать реальним компаніям, а відвідувачі купують товари через торгові вебсайти.
- Подорожі;
Віртуальний туризм є ще одним перспективним варіантом використання Metaverse. Тут технологія дозволяє подорожувати у віртуальному середовищі , що є перевагою для користувачів, які не можуть (чи не хочуть) подорожувати на великі відстані. Експерти стверджують, що створення захоплюючого цифрового досвіду Metaverse з доповненою та віртуальною реальністю є найбільшим проривом у туристичній індустрії.
Завдяки віртуальному туру на 360° ви можете не лише спостерігати за описаним місцем, але й бути присутнім у потрібному в цифровому вигляді. Дуже популярним прикладом є запуск віртуальної реальності Томаса Кука «Try before you Fly» (або «Спробуй перед польотом»), який допомагає потенційним туристам віртуально відвідати бажані місця.
- Медицина;
Ще з часів всесвітньої пандемії вчені та медики звернули свою увагу на таке поняття як «Телемедицина». Її основна концепція полягає у тому, що пацієнти та лікарі можуть взаємодіяти у віртуальних 3D-клініках. До прикладу, вже доступний кейс для ознайомлення про нові можливості для діагностики та планування хірургічних операцій.
Метавсесвіт може також стати у нагоді при психологічних проблемах, стресі та тривозі. Адже терапія — це ще одна можливість Metaverse, де пацієнти можуть перенести себе в спокійне цифрове середовище у разі паніки та тривоги.
- Дозвілля;
Вважається, що ігрова індустрія є одним із основних користувачів та інвесторів технології Metaverse. Адже вона дозволяє гравцям взаємодіяти з іншими учасниками в єдиному сумісному середовищі.
Такі популярні ігри, як The Sandbox, Sorare та Axie Infinity, є одними з успішних прикладів Meraverse, які працюють у секторі онлайн-ігор.
Крім того, ігри Metaverse мають особливі атрибути, які роблять досвід гравця особливим. Деякі з них включають повноцінне соціальне середовище, де кожен користувач залишається на зв’язку. Це відрізняло ігри Metaverse від інших ігор VR.
Метавсесвіт + освіта і наука
Одним з перспективних методів використання концепції метавсесвіту буде саме освіта. За своєю структурою Metaverse може стати потужним інструментом для освітнього процесу, адже дозволятиме створювати інноваційні та інтерактивні навчальні досвіди, котрі студенти не мають змоги отримати в реальності. Ось деякі потенційні напрями застосування:
- Мінімально – game-based learning. Це освіта, що базується на використанні комп’ютерних ігор для здобуття знань та навичок. Такі ігри можуть включати в себе елементи метавсесвіту, які розширюють імерсивність гри (залучення) та створюють більш реалістичний досвід.
- Віртуальні класні кабінети та колаборативне навчання. Хороший метод для постійного використання на віддаленій основі. В таких середовищах метавсесвіт використовуватиме віртуальний простір, в якому вчителі та учні можуть навчатися та взаємодіяти один з одним.
- Віртуальні екскурсії. Музеї та галереї також активно почали пропонувати таку можливість усім охочим ще з часів пандемії. Метавсесвіт стає основою для створення віртуальних зал для екскурсій з усіма представленими експонатами. Це дозволяє студентам досліджувати різні місця та культури країн зі свого комп’ютера або віртуальної реальності. Цікавий проєкт у цьому напрямку – Mused, де можна віртуально прогулятись пірамідою Гіза. Ви також можете прогулятись виставковими залами Лувру, відвідати Британську Національну Галерею, Театр-музей Далі, Національний музей природної історії у Вашингтоні та багато інших варіантів.
- Симуляції. Перспективний метод для навчання різноплановим професіям таспеціальностям. Метавсесвіти можуть бути використані для створення симуляцій, які дозволяють студентам експериментувати з різними сценаріями та ситуаціями без реальних наслідків. Прикладом може стати кейс MARINET та VR-симулятори для навчання моряків, а також військових (тренажер для навчання стрільби з ПЗРК “Ігла” від фонду “Повернись живим”).
- Стосовно використання симуляції для навчання професіоналів у різних сферах, то Україна також має свої цікаві історії. Серед яких більш знайомий приклад про те, як ДТЕК використовує VR-технології для інноваційного навчання співробітників. До того ж кілька років тому українська енергетична компанія ДТЕК, разом з Teslasuit і вітчизняним стартапом Sensorama розробили віртуальний симулятор теплоелектростанції (ТЕС). Він дозволяє прискорити навчання персоналу в більш безпечному середовищі за допомогою тактильної технології.
- Віртуальні лабораторії. Такі зони для досліджень дозволятимуть студентам виконувати практичні завдання та дослідження без необхідності фізичної присутності в реальній лабораторії.
- Зв’язок з експертами. Метавсесвіт може запропонувати гарну можливість віртуальної зустрічі з експертами з різних сфер життя. Такі зустрічі об’єднуватимуть студентів-початківців та професіоналів-практиків зі всього світу, надаючи їм доступ до реального досвіду та нових знань.
У висновку
З розвитком та постійним удосконаленням технологій VR/AR та розгорнутого відео 360° метавсесвіт захоплює все більшу увагу країн та компаній, що хочуть слідувати за тенденціями та реагувати на виклики суспільства. Додатковий ажіотаж також створює можливість широкого застосування метавсесвіту у різних сферах нашого життя – від ігрового дозвілля до лікування, від проектування будинку до віртуального шопінгу в справжніх торговельних VR-центрах, від навчання до щоденної роботи у віртуальному офісі через спеціальний аватар. Тому варто й надалі слідкувати за тенденціями розвитку метавсесвіти,котрий продовжує все більше зацікавлювати через свої технологічні та ідейні переваги, особливо для сфер навчання та проведення досліджень.
Боровик Любов, журналістка
Відділ комунікацій МНТУ